Īsa transportlīdzekļu rašanās vēsture

Dzelzceļa rašanās vēsture.

Dzelzceļa rašanās pirmsākumi ir saistīti ar Džeimsa Vata tvaika mašīnas izgudrošanu, kura sākumā tika izmantota pavisam citiem mērķiem. Viss mainījās tad, kad Džordžs Stefensons izgudroja lokomotīvi un tad, kad tika uzbūvētas pirmās dzelzceļa sliedes. Stefensons pārliecināja šahtu īpašniekus, ka viņiem ir nepieciešams dzelzceļš, lai varētu nogādāt kravu no Darlingtonas uz Stoktonu. Dzelzceļu varēja sākt būvēt arī tāpēc, ka dzelzs bija palikusi manāmi lētāka nekā čuguns, jo pirms tam dzelzceļa sliežu būvēšanai tika izmantots čuguns, kurš bija trausls un nevarēja izturēt lokomotīves un vagoniņu svaru. Mazliet vēlāk, pilnveidotā Dž. Stefensona lokomotīve “Raķete” uzvarēja sacensībās un tika atzīta par labāko, sava laika, lokomotīvi. To sāka izmantot maršrutā Mančestera – Liverpūle. Tas bija pirmais sabiedriskais ceļš Lielbritānijā. Dzelzceļš kļuva par īstu sensāciju ceļotājiem un kravu pārvadātājiem.

Automašīnu rašanās vēsture.

Automašīnu rašanās vēsture ir aizsākusies XX. gadsimtā, tad, kad naftas izmantošana ļāva uzsākt jaunu, automašīnu attīstīšanās ēru. Šajā laikā parādījās daudz automašīnu rūpnīcu, kompāniju, kuras ļoti strauji attīstās. Piemēram, ja 1904. gadā Anglijā bija tikai 8464 automašīnas, tad pēc desmit gadiem, to skaits pārsniedza jau 132 tūkstošus. Vislielāko popularitāti tajā laikā bija iemantojis Henrija Forda pazīstamais “T” modelis, tam bija pieņemama kvalitāte un saprātīga cena. Šis notikums izmainīja visu valsts dzīvi, pastiprināti sāka attīstīties jaunas ekonomiskās nozares, sākās ceļu būvniecība. Visi šie fakti ļāva Amerikai kļūt par vadošo valsti automašīnu attīstības jomā. Varam droši teikt, ka arī mūsdienās, tā vēl joprojām ir saglabājusi šo statusu.

Autobusu rašanās vēsture.

Sauszemes transporta veida – autobusa vēsture ir aizsākusies ar pasta karietēm, kuras tika izgudrotas Ungārijā XV. gadsimtā, bet pirmais pilnvērtīgais autobuss – omnibuss parādījās 1830. gadā Anglijā. Dzinēja vietā tad tika izmantots tvaika dzinējs. Tā jauda nebija liela, tāpēc ļāva pārvadāt tikai mazas pasažieru grupas. Vēlāk, 1885. gadā Vācija, tika konstruēts autobuss, kurā pasažieriem bija paredzētas jau 8 vietas. Mūsdienu autobusa priekštecis tika uzbūvēts 1922. gadā ASV. Gadu gaitā tam tika uzlabots un pilnveidots gan ārējais, gan iekšējais izskats, palielināta dzinēja jauda, tika domāts par pasažieru ērtībām un viņu skaitu. Anglijā tika izgudrots divstāvīgs autobuss.

Gaisa transporta rašanās vēsture.

Gaisa transportam ir sava, īpaša rašanās vēsture. Visi mēs zinām leģendu par Ikaru, kurš mēģināja pacelties debesīs. Cilvēce vienmēr ir sapņojusi būt neatkarīga no ceļiem, nepazīt šķēršļus ne augstu kalnu, ne biezu mežu, ne bezgalīgu ūdeņu veidā.

Pirmie zinātniskie darbi aerodinamikā pieder Mihailam Lomonosovam. Pirmais, brāļu Mongolfjē, lidojošais aparāts pacēlās debesīs 1783. gadā. Tvaika dzinēja parādīšanās, ļāva francūzim Žiffaram 1852. gadā konstruēt aerostatu, kurš tika darbināts ar tvaika palīdzību. Lidmašīnu modeļus sāk izstrādāt krievu izgudrotājs Andrejs Možaiskis, bet jau 1903. gadā gaisā paceļas brāļu Raitu pirmā lidmašīna.

Jaunu dzinēju parādīšanās, jaunu tehnoloģiju parādīšanās, visu laiku virza aviāciju uz priekšu. Liels solis uz priekšu tika sperts tajā brīdī, kad tika izgudroti reaktīvie dzinēji, tas ļāva padarīt pasažieru pārvadāšanu par ikdienu.